CLUB DE LECTURA VIRTUAL - PRIMÀRIA

Títol
“Lectura en xarxa”

Introducció
La lectura és una activitat i una eina amb doble utilitat.
D’una banda és el mitjà que ens permet accedir a la major part del coneixement actual i per tant dóna base a la nostra intel.ligència per a viure amb responsabilitat.

D’altra banda, és l’eina que, a través de la seva vesant artística (literatura), ens permet desenvolupar la nostra creativitat i dotar-nos de referents universals per a comunicar-nos amb la resta de persones i ser capaços d’exterioritzar la nostra personalitat.

És per això, que creiem que impulsar la lectura en els nens i joves és una de les tasques més beneficioses per al futur de la nostra societat.

Descripció
Objectius:
Fomentar la lectura.
Facilitar l'encontre dels nens i nenes amb els llibres, i per tant amb la llengua i la cultura.
Articular fórmules de col.laboració escola/biblioteca/familia.
Potenciar l'ús de la BP i la BE.
Aprofitar les noves tecnologies.
Fomentar el valor social de la lectura.

Eixos d'actuació:
Tècniques i estratègies d'animació lectora.
Reforç i recolzament de les activitats escolars de foment de la lectura.
Portal Web. Incorporació de les noves tecnologies a la pràctica lectora.

La proposta és un treball conjunt amb els estaments que es dediquen a l’educació i formació, especialment infantil.
Pretén impulsar l’hàbit social i individual de la lectura, basant-se en el fet que la societat actual es mou i està més incentivada per totes aquelles activitats que comporten comunicació exterior i plasmen resultats socials, que no pas per activitats interioritzades.

L’activitat consisteix en escollir (per part de l’animador i la biblioteca) un llistat de llibres variat i adequat per a aquesta edad (de 10 a 15 llibres) i presentar-lo en primer lloc als mestres, juntament amb l’activitat.
A l’escola que li interessi, hi va l’animador i presenta els llibres als alumnes juntament amb el blog i la dinàmica de joc.
Durant un mes i mig els alumnes participen al blog, que l’animador dinamitzarà cada dia) i van llegint.
L’animador a més de mantenir el blog al dia, va oferint comentaris, activitats i propostes per tal que els lectors coneguin més el que estan llegint, vagin a les biblioteques, comparteixin amb amics i família…
El blog és obert i hi té accés tothom. (nens, pares, mestres, bibliotecaris…)
Els llibres estan a la biblioteca pública i a la biblioteca escolar.
Tant les biblioteques públiques com les escolars faciliten l’activitat en base a oferir el seu suport informàtic i la incentivació constant.
Passat el termini de lectura l’animador torna a anar a les escoles per a tancar l’activitat, proposar nous llibres i animar a continuar pel seu compte.

Implicació
L’entitat organitzadora s’encarrega de la divulgació de l’activitat i del suport organitzatiu en general (espai, projector...)
L’escola dóna recolçament a l’activitat cedint infraestructura informàtica des la biblioteca i l’aula d’informàtica.
L’escola manté l’interès per l’activitat.
El dinamitzador respon i dóna vida al grup assistint els lectors en les seva experiència.
El públic pot ser lliure o obligatori

Destinataris
La proposta va dirigida a estudiants de cicle superior de primària, (10-11 anys) que encara no estan condicionats per l’exigència dels estudis secundaris i les seves obligacions, però que ja tenen capacitat per a iniciar-se en lectures juvenils de certa complexitat, i que no obstant, històricament inicien la davallada d’hàbits lectors per manca en principi de tres factors:

- Manca de pràctica en la lectura, cosa que fa que els resulti un treball cansat i no sempre complaent.
- Manca de criteri en l’elecció de llibres per a llegir.
- Manca d’estímuls socials vers la lectura.
- Divergencia de la seva capacitat lectora i de la seva expectativa intel.lectual.

Respecte el primer punt, la resposta és òbvia: han de llegir i practicar més.
Respecte el segon punt, una de les funcions de la proposta és precisament dotar dels criteris i eines necessaris per a saber escollir.
La manca d’estímuls socials també està contrarestada amb l’activitat, ja que quasi tot el treball es fa a base de compartir i comentar el que s’està llegint (i altres coses colaterals)
La divergència entre capacitat i espectatives vindria minorada per l’acompanyament que es fa dels infants durant la seva lectura.

Temporalització
L’activitat dura un mes i mig.

Exemples
Andana 9 i 3/4 (5è primària - Roses)
Allà on viuen els monstres (5è i 6è primària - Girona)
Camelot (5è i 6è primària - La Jonquera)

Cost
Treballs generals:
- Lectura i selecció dels llibres. 20 hores
- Creació del blog i recerca d’informació. 15 hores

Treballs per grup:
- Visita de presentació. 1 hora
- Manteniment i dinamització del blog. 2 hores setmana x 6 setmanes = 12 hores
- Visita de cloenda. 1 hora

Total: 35 hores + 14 hores x grup

Exemple de cost per a 10 grups (250 nens)
175 hores x 20 euros/hora = 3.500 euros. (aprox. 14/nen)